Advies gelijke vergoedingen voor vrijwilligerswerkzaamheden

Aan het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leeuwarden

Betreft : Advies gelijke vergoedingen voor vrijwilligerswerkzaamheden, dezelfde vergoeding voor alle vrijwilligers.

Datum : 31 mei 2024

Geacht College,

De Adviesraad Sociaal Domein heeft al eerder bij u aangegeven dat zij ernstige bedenkingen heeft bij het verschil in vergoedingen die uitkeringsgerechtigde inwoners ontvangen die vrijwilligerswerk verrichten bij verschillende partijen, waaronder de wijkorganisaties of buurt- en dorpskamers, door de gemeente gesubsidieerde organisaties en uitvoeringsorganen zoals bijvoorbeeld Omrin – Estafette. Allereerst wil de ASD benadrukken dat werken moet lonen en dat alle bewoners en alle vrijwilligers gelijk behandeld zouden moeten worden. De gemeente als uitkeringsinstantie en als “broodheer” draagt volgens de ASD de verantwoordelijkheid om al haar burgers gelijk te laten behandelen. Bovendien heeft de gemeente met bijna alle organisatie waar dit soort maatschappelijk vrijwilligerswerk wordt verricht een financiële relatie. De gemeente kan daarom deze organisaties verplichten om een vastgestelde vergoeding te geven en kan dit in de subsidievoorwaarden opnemen.

Wij roepen het College van B&W op een gelijkluidende richtlijn voor vrijwilligersvergoedingen aan te houden waar alle partijen die gebruik (willen) maken van mensen die een uitkering hebben zich aan dienen te houden, ook om concurrentie tussen deze partijen als het gaat om het aantrekken van vrijwilligers tegen te gaan.

Uw reactie tegemoetziende,

Hoogachtend,
namens de Adviesraad Sociaal Domein Leeuwarden

R. de Boer, voorzitter

page1image6964208

Advies Visiedocument Wonen mét zorg in de gemeente

Aan het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leeuwarden
Betreft : Advies Visiedocument Wonen mét zorg in de gemeente

Datum : 26 januari 2024

Geacht College,

Wij hebben kennisgenomen van het 2e concept van het “Visiedocument wonen mét zorg” in de gemeente. Dit is een ambitieuze visie op de samenhang tussen sociaal domein en (volks)huisvesting in de gemeente. De doelstelling van deze visie is om een ontwikkelrichting voor de komende jaren te bepalen.

Wij onderschrijven de geschetste problematiek van vergrijzing, toename van de zorgvraag, oplopende personeelstekorten en bouwmogelijkheden. Het visiedocument laat zien, dat er met de voorgestelde en nog verder uit te werken aanpak, wordt voorzien in een betere mate van nabijheid van zorg voor de steeds groter wordende groep van kwetsbaren in onze samenleving.

Tijdens het ambtelijke overleg over het document op 16 januari jl. hebben wij een aantal aanvullende opmerkingen gemaakt, die wellicht kunnen bijdragen aan de realisatie van de doelstelling van de visie:

  • –  Er is een prima analyse en voorzet gemaakt van de huidige en toekomstige problematiek van wonen en zorg.
  • –  De huidige en toekomstige stagnatie in bouwproductie en personeelstekorten zijn benoemd.
  • –  Een vraag is of de gedetailleerde planning per wijk realistisch en haalbaar is. Ons advies is om gezien de grootte van de stad en het omliggende buitengebied eerst de visie verder uit te werken in een plan voor

    de gehele gemeente.

  • –  De zelfredzaamheid in de vorm van zo lang mogelijk thuis wonen is geen vanzelfsprekendheid. In het

    visiedocument wordt hier wel van uit gegaan. In de praktijk zal verhoging van de eenzaamheid hier uit voort kunnen komen. Ook kunnen de maatschappelijke kosten op termijn oplopen. De ASD adviseert daarom om een “out of the box” paragraaf op te nemen. Daarin kan een omschrijving van het Deense model (zelfredzaamheid met vrijwillige inzet van leeftijdgenoten en mantelzorgers)worden gegeven. Ook het beschouwen van het realiseren van het bejaardentehuis “nieuwe stijl” en personeelsinzet van gediplomeerd Aziatisch- en Afrikaans zorgpersoneel kunnen hierin een bijdrage leveren aan de gedachten voor de toekomst.

  • –  De ASD adviseert het (verder) betrekken van de private (bouw en zorg) sector bij de samenwerking. Er zijn meerdere ontwikkelaars/investeerders actief op het gebied van woningbouw in de gemeente. Het scheppen van mogelijkheden voor deze sector in het document zou een aanbeveling zijn.
  • –  Het bevorderen van preventie en monitoring van de eerstelijns zorg (de huisarts en de wijkverpleging) vindt de ASD een zeer belangrijk onderdeel van de uitwerking van de verdere aanpak.

    Wij gaan er vanuit hiermee een bijdrage te hebben geleverd en zien graag uw reactie tegemoet.

    Hoogachtend,
    namens de Adviesraad Sociaal Domein Leeuwarden,

    R. de Boer, voorzitter

page1image7001456

Advies op het preventieplan “Uitvoeringsplan Grip houden op je geld”

Aan het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leeuwarden

Betreft : Advies ASD op het Preventieplan “Uitvoeringsplan Grip Houden Op Je Geld”

Datum : 15 januari 2024

Geacht College,

De reacties vanuit de leden van de Adviesraad Sociaal Domein zijn over het algemeen positief, in die zin dat het een mooi en helder plan is. Waar in het aanvankelijke concept advies gewezen werd op het ontbreken van een duidelijk tijdspad waarbij wordt aangegeven wanneer in de tijd onderdelen van het plan worden uitgevoerd en wie daarbij door de gemeente betrokken word(t)(en) om de uit te voeren onderdelen daadwerkelijk tot uitvoering te brengen, werd als feedback gegeven dat dit zeker in de bedoeling ligt en dat hierover een extra aanduiding in het plan is opgenomen.

De tweede opmerking in het concept advies was dat in de inleiding wordt aangegeven dat het erom gaat dat armoede wordt aangepakt, terwijl verderop in het plan het alleen maar lijkt te gaan over preventieve werkzaamheden. En hoewel het natuurlijk een preventieplan betreft moeten volgens sommige ASD-leden acties om bestaande armoede aan te pakken niet uit het oog worden verloren. De beleidsambtenaar heeft als reactie aangegeven dat het plan zelf is geënt op voorkomen van armoede en schulden, maar dat uiteraard hierbij niet de bestaande armoede uit het oog wordt verloren: “Daar waar we het kunnen verkleinen, zullen we ook zeker geen mogelijkheden laten liggen”.

Dat is ons inziens een bemoedigende reactie.

Onze opmerking dat, waar de focus duidelijk ligt op de jeugd er wellicht sterker zou kunnen worden ingezoomd op directer contact met de scholen (op die manier kan men school-dropouts misschien benaderen en begeleiding aanbieden, aangezien hier dikwijls geldproblematiek ontstaat door onwetendheid, kopen zonder vooraf te betalen, etc.) werd beantwoord dat de scholen hebben meegedacht in de voorbereiding van het plan en ook samen met de gemeente gaan werken aan de uitvoering door ontwikkelen van gesprekken met doorstroomcoaches, actie op school voor financiële bewustwording (“Serious Game” en budgetloket) en er is aandacht voor lenen SF, afterpay etc. in de diverse acties.

Daar waar de ASD wezes op bestaande programma’s als “Moneyways”, ontwikkeld door Diversion en Nibud, is volgens de beleidsambtenaar als extra actie opgenomen die nader te verkennen.

Dan zijn eer verder nog enkele inhoudelijke op- en aanmerkingen:
– qua 1e schil worden sociale werkplaatsen, speciaal onderwijs / praktijkonderwijs en het UWV niet genoemd In de wetenschap dat de participatiewet en de aanscherping van toelating WLZ de groep mensen in onze maatschappij heeft vergroot die in het verleden beschermd/afgeschermd woonde en nu jou of mijn buurman of buurvrouw is. Denk hierbij aan een praktijkvoorbeeld :2 ouders met een Wajong uitkering (UWV), krijgen begeleiding vanuit de WMO (niet jeugdzorg) en hebben 4 kinderen in het speciaal onderwijs. Of een jongedame van 22 jaar die werkt bij Caparis en is in verwachting. Dit is een doelgroep die minder meetbaar is en wel meer dan ooit onderdeel is van onze maatschappij door onze landelijke keuzes voor participatie. Aangescherpte eisen voor toelating tot beschermd wonen is ook van invloed hierop (managen van tekorten binnen de gemeente).
– Op pagina 12 wordt gesproken over gedrag. Hierbij wordt dus de bovengenoemde koppeling gemist. (“Want een blinde vraag je niet om te leren zien”).

Hierop is inmiddels geantwoord dat vindplaatsen zijn toegevoegd en dat in het stuk is opgenomen dat er voor de groep “niet kunnen” speciale aandacht is, omdat daar wat anders, of meer te doen is dan de standaard acties. De praktijk zal moeten uitwijzen hoe die speciale aandacht wordt vertaald naar concrete acties. De ASD zag hier graag voorbeelden van bij voorbeeld maatwerk oplossingen.

Een volwassene met een verstandelijke beperking laten we tegenwoordig steeds meer, langer, zelfstandig deelnemen aan de maatschappij (dus voorlichting en coaches in het speciaal onderwijs is een must). Net zo goed als praktijkonderwijs. Er is namelijk wel sprake in het plan van VO en MBO en HBO. En mogelijk kan er nog meer omschreven worden hoe we, naast voorlichting en het beschikbaar stellen van voorlichtingsmateriaal, verbinden (ontschotten) met de afdelingen WMO, participatie en onderwijs in alle vormen.

Hierop werd als volgt gereageerd:
“Er is een toevoeging geplaatst in het stuk”, waarbij de vermelding:
“Dit willen gaan doen om met de partijen in gesprek te gaan en naast het delen van informatie en materiaal ook horen wat er nodig is en daarbij helpen om de juiste verbindingen te leggen”

Tenslotte reageert één van de ASD-leden als volgt:
Ik mis in dit plan armoede terugval door de toeslagenaffaire en wat hierin het beleid is van de Gemeente. Of valt dat hier niet onder?
Het antwoord luidt dat dit geen onderdeel vormt van het plan en dat een speciale groep medewerkers zich hiermee bezig houdt.
Er wordt geadviseerd dat cliënten zoveel mogelijk gebruik maken van toeslagen terwijl bekend is dat het gebruik van toeslagen veel risico’s met zich mee brengt.
De ASD wijst hier op het artikel van de Nationale Ombudsman: “Schulden en Armoede”.De reactie was: Een bekend fenomeen. Naast het met de klant onderzoeken waar financiële mogelijkheden zijn, gaan we ook de risico’s doornemen. Een keus is daarbij om de toeslagen achteraf aan te vragen.

De ASD is van mening dat het een goed en helder plan is. De reactie op onze op- en aanmerkingen in het concept advies zijn zeer bemoedigend is, zodat er naar verwachting een goede uitvoering volgt.

Hoogachtend,
namens de Adviesraad Sociaal Domein Leeuwarden

R. de Boer, voorzitter

page2image7023216

Advies mbt herijkte Jeugdagenda 2024-2028

Aan het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leeuwarden

Betreft : Advies m.b.t. herijkte Jeugdagenda 2024-2028 Datum : 10 juni 2024

Geacht College,

Wij hebben kennisgenomen van de Jeugdagenda 2024-2028. Deze agenda heeft een mooie visie en baseert zich op doelstellingen die wij als Adviesraad Sociaal Domein van harte onderschrijven. Wij zullen dan ook vanuit betrokkenheid blijven adviseren bij de verdere ontwikkeling en implementatie van deze jeugdagenda.

Na ons eerste advies is, mede vanwege forse budgettaire overschrijdingen, deze Jeugdagenda aangescherpt. Met name de hoofdstukken 8 en 9 vormen een nadere financiële onderbouwing en concretisering van de plannen. Aangezien de hoofdstukken 1 t/m 7 nagenoeg ongewijzigd zijn en met name de visie en richting aangeven die wij reeds onderschrijven, richt dit tweede advies zich voornamelijk op de Hoofdstukken 8 en 9.

In zijn algemeenheid willen wij stellen dat door de toevoeging van deze hoofdstukken er reeds tegemoet is gekomen aan de door ons gevraagde verdere concretisering van de hoge ambities en bijbehorende planning.

  • Ten aanzien van deze herijkte jeugdagenda en de tekorten op het jeugdbeleid benadrukken we dat het vooral van belang is om de kosten goed te blijven monitoren en de focus hierbij te leggen op:
    * samenwerkingsafspraken richting directe verwijzers

    * toegang via het JET
    * contractering SDF
    Dit om grip te krijgen op de kosten en daarmee de houdbaarheid van het nieuwe stelsel en de uitvoering van de Jeugdagenda te waarborgen. Wij zien een mooie beschrijving van de vormgeving van deze regie in hoofdstuk 8. We onderschrijven daarbij het sturen op continuiteit, kwaliteit en betaalbaarheid van de jeugdhulp als kompas.

  • Wij zijn blij dat in deze versie slechts gekozen wordt voor één nieuw aan te nemen Programmamanager in plaats van een heel programmateam, al trekt ook deze ene nieuwe functie een behoorlijke wissel op het eenmalige extra budget en zal dus een duidelijk meerwaarde moeten bieden ten opzichte van de huidige organisatie.
  • Wij benadrukken het belang om aandacht te hebben voor de hoogte van de overheadkosten en dat dit in verhouding staat met de uitvoeringskosten. De invulling van het programmateam, de programmamanager, de diverse uitvoeringsplannen, de voortgangsrapportages en de evaluaties zullen wij met aandacht volgen.
    • Er is sprake van een tijdelijke verhoging van de loonkosten t.a.v. het JET t.g.v. ziekteverzuim in 2024. De vraag is of er daadwerkelijk niet meer te verwachten is in de jaren daarna. Uiteraard is het op dit moment niet gewenst om de structuur voor wat betreft de inzet van het JET te wijzigen. Echter wij blijven checken en vergelijken met andere gemeenten of een dergelijke inzet daadwerkelijk het meest effectief is. Denk hierbij aan mogelijk de dubbele wachttijd ingeval specialistische jeugdhulp ingezet dient te worden; eerst de aanmelding bij Amaryllis en daarna de overgang van Amaryllis naar het JET.
    • -De keuze om het ‘klik’-gesprek en het ‘één gezicht’-principe niet meteen op te pakken, maar pas in een later stadium baart ons zorgen. Hoe wordt voor die periode bewaakt dat mensen niet te veel verschillende aanspreekpunten krijgen gedurende het traject. Daarnaast baart het daadwerkelijke effect van het klikgesprek en zijn uitkomsten ons zorgen. Hypothetisch: het kan zijn dat er onvoldoende ‘smaken’ (andere begeleider als het niet klikt) beschikbaar zijn. Ook kan het shopgedrag in de hand werken. Wat is hiervan dan de waarde en het uiteindelijke effect. Daar staat tegenover dat we erkennen dat de werkrelatie van invloed is op het uiteindelijke resultaat.
    • Als belangrijk aandachtspunt zouden we willen meegeven om ook de wijkverenigingen en buurtinitiatieven duidelijk te betrekken bij de Jeugdagenda. Zij kunnen een rol spelen in het betrekken van de jongeren bij de Jeugdagenda en in de opmaat naar de ambitie Leeuwarden als European Youth Capital 2028.
    • De toegang tot Jeugdzorg, vooral het gebied van de specialistische Jeugdhulp waarvoor geïndiceerd/beschikt moet worden, blijven wij met aandacht volgen. We houden graag een vinger aan de pols wat betreft de samenwerking en afstemming tussen Amaryllis en het JET en zijn benieuwd naar het herinrichtingsplan, waarin dit onderwerp tevens aan de orde komt.
    • In hoofdstuk 7.7. wordt het volgende beschreven m.b.t. de inrichting van een lokaal veiligheidsteam ” Ons jeugdexpertteam biedt voor die ontwikkeling een goed vertrekpunt”. Wij vinden het van belang dat de inzet van het JET dit jaar eerst goed gevolgd en geëvalueerd wordt en dat dit allereerst de insteek moet zijn. M.a.w. : de basis op orde alvorens uit te bouwen. Vervolgstappen zijn hiervan afhankelijk.
    • Er wordt gesproken over een Gemeente die zich mengt in de keten, in de sector en in de marktwerking. De Gemeente als marktregisseur. Dit vraagt tevens het intern verbeteren binnen de Gemeente van de doelmatigheid en efficiency en extern het verbeteren van de interactie. Het vraagt korte lijnen en ambtenaren die goed kunnen schakelen en niet opzien tegen het spel van aanbesteden en toezicht op (markt) partijen. Wij volgen met aandacht deze ontwikkelingsrichting.
    • Wij lezen dat jongeren betrokken zullen worden bij de Jeugdagenda, met name in evaluerende zin. Wij bevelen van harte aan dat jongeren bij de verdere vormgeving en ontwikkeling van de Jeugdagenda worden betrokken.
    • Tenslotte willen wij onze zorg uitspreken over de kaders van de Jeugdagenda waardoor aan de voorkant reeds problemen gecreëerd worden, maar waar de Gemeente Leeuwarden niet direct invloed op heeft. Te denken valt aan de Inkooprol van het SDF, het feit dat de Jeugdzorg geen budgetplafond op macroniveau kent en de landelijk georganiseerde wijze van geldverstrekking. Hoewel wij volledig begrijpen dat dergelijke zaken buiten de directe invloedssfeer liggen, willen we toch benadrukken dat via alle mogelijke routes hier wel aandacht voor gevraagd wordt. Van belang is een inzet richting het Rijk om zo te lobbyen dat taken en middelen in balans komen en hoe vervolgens om te gaan met een uitgavenontwikkeling die afwijkt van het overeengekomen meerjarig financieel kader. Dit bepaalt zeker het speelveld van de Jeugdagenda.

      Uw reactie tegemoetziende,

      Hoogachtend,
      namens de Adviesraad Sociaal Domein Leeuwarden

      R. de Boer, voorzitter

      page3image5598480

Advies nav rapport Rekenkamer armoedebeleid Leeuwarden 2024

Aan het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leeuwarden

Betreft : Armoedebeleid in de gemeente Leeuwarden (rapport Rekenkamer)

Datum : 31 augustus 2024

Geacht College,
geachte leden van de gemeenteraad,

In mei 2024 werd het rapport ‘Armoedebeleid in de gemeente Leeuwarden’ opgeleverd door de Rekenkamer Leeuwarden. Het College heeft hierop bestuurlijk gereageerd op 11 juni 2024. Wij betreuren het dat het College er niet voor heeft gekozen de Adviesraad te consulteren en de gelegenheid te geven hierop mee te lezen dan wel te adviseren. Desondanks brengen wij alsnog graag een ongevraagd advies uit inzake het rapport. Dit ongevraagd advies betreft enerzijds een aantal procesmatige zaken (punt 1) en anderzijds de inhoudelijke aanbevelingen die de Rekenkamer geeft in haar rapport (punt 2).

Wij zijn blij met het uitvoerige rapport dat de Rekenkamer Leeuwarden heeft opgesteld en zien dat er positieve ontwikkelingen zijn op het gebied van armoedebeleid. Ook zien wij dat er op een aantal zaken zeker nog verbeteringen mogelijk zijn, wat u zelf in uw bestuurlijke reactie eveneens bevestigt. Een aantal van de zaken die ons hierin opvielen, worden hieronder beschreven.

Punt 1. Procesmatige zaken.

  • –  Inzake de doeltreffende sturing + monitoring en verantwoording die zowel in hetrapport als uw reactie daarop wordt genoemd adviseren wij u naast het opstellen en uitvoeren van een actieplan hier ook concreet te maken of doelen zijn behaald en te verklaren waarom doelen niet zijn behaald. Daarnaast adviseren wij te concretiseren waar welke verantwoordelijkheid is of wordt belegd, zodat voortgang goed te volgen en meten is.
  • –  Ten aanzien van het vergelijk van de gemeente Leeuwarden met andere gemeenten geeft u aan dat de gekozen gemeenten zich moeilijk laten vergelijken met de gemeente Leeuwarden. Wij vragen u – naast uw antwoord gericht op de inrichting van het proces – inhoudelijk te kijken of en hoe de gemeente Leeuwarden mogelijkerwijs kan leren van de gekozen gemeenten en/of van gemeenten die zich wel goed met de gemeente Leeuwarden laten vergelijken. Als voorbeeld noemen wij de wijze waarop in leeuwarden met het verlenen van bijzondere bijstand wordt omgegaan
  • –  Ten aanzien van het belevingsonderzoek onder dertig mensen is uitgevoerd vragen wij u – naast uw antwoord gericht op het proces en de weging van de resultaten – ook inhoudelijk te kijken of en hoe de gemeente Leeuwarden mogelijkerwijs kan leren van dit onderzoek
  • –  Wij missen in uw reactie een aantal zaken, onder andere:

o Wat vindt u van het ontbreken van aanvullende regelingen?
o Wat vindt u van een lichtere variant van de AV Frieso?
o Wat vindt u van het al dan niet betalen van het eigen risico van burgers die onder minimaregelingen vallen?
o Wat vindt u van de huidige ondersteuning bij het aanvragen van een participatiepremie?

  • –  In het rapport ontbreekt een aantal aspecten, waaronder de al dan niet succesvolle uitstroom uit de bijstand, de WMO, de pilot Schuldenvrij Leeuwarden en de (jeugd)zorg. Wordt hieraan in de actieplannen aandacht besteed?
  • –  In het rapport zien wij de concrete impact op de inwoner onvoldoende terug. Wat heeft de hypothetische alleenstaande moeder in de bijstand met drie kleine kinderen hier nu concreet aan?

Punt 2. Aanbevelingen

  • –  Aanbeveling 1: reeds beschreven onder punt 1
  • –  Aanbeveling 2: wij adviseren u om de inwoners die reeds bekend zijn bij degemeente in een of meerdere regelingen jaarlijks automatisch de van toepassing zijnde regelingen toe te kennen. We vragen u hierin een meer proactieve houding te nemen. Zorg er daarnaast voor dat de inwoners die (nog) niet bekend zijn bij de gemeente en mogelijk wel recht hebben op een voorziening de weg weten te vinden naar de gemeente. Hiervoor kunt u samenwerken met de SVB, de belastingdienst en het UWV. Wij weten dat veel inwoners met een uitkering van de SVB en/of het UWV nagenoeg hetzelfde inkomen hebben als iemand met een bijstandsuitkering. Werk samen, zet gegevensuitwisseling in om inwoners beter (proactief) te helpen om (beter) rond te komen.
  • –  Aanbeveling 3: U schrijft in uw reactie dat binnen de keten de grote organisaties de samenwerking als positief ervaren. Daarentegen zijn buurtservicepunten en Humanitas niet tevreden over de ondersteuning door de gemeente Wat is het beeld van de inwoner? Hoe vertaalt dit zich concreet naar de inwoner? Tevens schrijft u dat het onduidelijk is hoe de armoedeproblematiek in gezamenlijkheid wordt aangepakt sinds het wegvallen van de Moedige Dialoog. Wij zouden graag zien dat hiervoor ook concrete doelstellingen en monitoring worden opzet. Geef in de verkenning ook een rol aan de inwoner als het gaat om ketensamenwerking.
  • –  Aanbeveling 4: Ten aanzien van het inzetten van ervaringsdeskundigen adviseren wij ook hier concreet/concreter over te rapporteren en inzet van ervaringsdeskundigen waar mogelijk te stimuleren.
  • –  Aanbeveling 5: Sluit aan bij de zaken genoemd onder punt 1.
  • –  Aanbeveling 6: Graag worden wij in de gelegenheid gesteld te adviseren bij deverdere uitwerking van de conceptplannen. Wij kijken uit naar uw reactie op dit advies.Met vriendelijke groet,
    namens de Adviesraad Sociaal Domein Leeuwarden,

    R. de Boer, voorzitter

page2image5293152

Maandvergaderingen ASD 2024

Data maandvergaderingen ASD 2024

 

Advies participatiewet- breedoffensief 2023

Aan het College van Burgemeester en Wethouders
van de gemeente Leeuwarden

Betreft : Participatiewet, Breed Offensief
Datum : 25 april 2023

Op 25 april jl. werd tijdens regulier overleg tussen leden van de Adviesraad Sociaal Domein (ASD) met
mevrouw M. Adema door mevrouw M. Issa een toelichting gegeven op de noodzakelijke wijzigingen
van de Participatieverordening en de Beleidsregels Participatie van de Gemeente Leeuwarden als
gevolg van de aanpassing per 1 juli 2023 van de Participatiewet, het zogenoemd Breed Offensief.
Voorafgaande aan het overleg waren er bij leden van de Themagroep Participatie/Werk & Inkomen
van de ASD enkele vragen ontstaan na het lezen van de desbetreffende documenten (m.n. de
verordening en de beleidsregels), die tijdens het genoemd overleg werden besproken.
Het ging hierbij onder meer over de definitie van “Jobcoaching in natura” en de inhoudelijke betekenis
van het begrip Bab (baanafspraakbaan).
De vragen die er bestonden bij de Themagroep Participatie/Werk & Inkomen zijn naar het oordeel van
de leden ervan door de dames Adema en Issa afdoende beantwoord. Hierdoor komt de Themagroep
tot het voorstel aan de Adviesraad Sociaal Domein om een positief advies uit te brengen op de
voorgestelde wijzigingen van verordening en beleidsregels.
Wel blijft de themagroep bij haar advies om waar het gaat over jobcoaches van de gemeente ook en
vooral te bezien of hier meer gebruik gemaakt kan worden van vrijwilligers en of er meer inzet van het
bedrijfsleven kan worden gestimuleerd.
Tenslotte zijn de leden van de themagroep positief over de wijze van terugkoppeling naar de ASD: het
is een verbetering ten opzichte van vroeger en het sluit aan op de ontwikkelingen. Het is ook een teken
dat de gemeente bezig is te streven naar “een andere overheid”.

Lees hier: 20230425 participatiewet- breed offensief