De reacties vanuit de leden van de Adviesraad Sociaal Domein zijn over het algemeen positief, in die zin dat het een mooi en helder plan is. Waar in het aanvankelijke concept advies gewezen werd op het ontbreken van een duidelijk tijdspad waarbij wordt aangegeven wanneer in de tijd onderdelen van het plan worden uitgevoerd en wie daarbij door de gemeente betrokken word(t)(en) om de uit te voeren onderdelen daadwerkelijk tot uitvoering te brengen, werd als feedback gegeven dat dit zeker in de bedoeling ligt en dat hierover een extra aanduiding in het plan is opgenomen.
De tweede opmerking in het concept advies was dat in de inleiding wordt aangegeven dat het erom gaat dat armoede wordt aangepakt, terwijl verderop in het plan het alleen maar lijkt te gaan over preventieve werkzaamheden. En hoewel het natuurlijk een preventieplan betreft moeten volgens sommige ASD-leden acties om bestaande armoede aan te pakken niet uit het oog worden verloren. De beleidsambtenaar heeft als reactie aangegeven dat het plan zelf is geënt op voorkomen van armoede en schulden, maar dat uiteraard hierbij niet de bestaande armoede uit het oog wordt verloren: “Daar waar we het kunnen verkleinen, zullen we ook zeker geen mogelijkheden laten liggen”.
Dat is ons inziens een bemoedigende reactie.
Onze opmerking dat, waar de focus duidelijk ligt op de jeugd er wellicht sterker zou kunnen worden ingezoomd op directer contact met de scholen (op die manier kan men school-dropouts misschien benaderen en begeleiding aanbieden, aangezien hier dikwijls geldproblematiek ontstaat door onwetendheid, kopen zonder vooraf te betalen, etc.) werd beantwoord dat de scholen hebben meegedacht in de voorbereiding van het plan en ook samen met de gemeente gaan werken aan de uitvoering door ontwikkelen van gesprekken met doorstroomcoaches, actie op school voor financiële bewustwording (“Serious Game” en budgetloket) en er is aandacht voor lenen SF, afterpay etc. in de diverse acties.
Daar waar de ASD wezes op bestaande programma’s als “Moneyways”, ontwikkeld door Diversion en Nibud, is volgens de beleidsambtenaar als extra actie opgenomen die nader te verkennen.
Dan zijn eer verder nog enkele inhoudelijke op- en aanmerkingen:
– qua 1e schil worden sociale werkplaatsen, speciaal onderwijs / praktijkonderwijs en het UWV niet genoemd In de wetenschap dat de participatiewet en de aanscherping van toelating WLZ de groep mensen in onze maatschappij heeft vergroot die in het verleden beschermd/afgeschermd woonde en nu jou of mijn buurman of buurvrouw is. Denk hierbij aan een praktijkvoorbeeld :2 ouders met een Wajong uitkering (UWV), krijgen begeleiding vanuit de WMO (niet jeugdzorg) en hebben 4 kinderen in het speciaal onderwijs. Of een jongedame van 22 jaar die werkt bij Caparis en is in verwachting. Dit is een doelgroep die minder meetbaar is en wel meer dan ooit onderdeel is van onze maatschappij door onze landelijke keuzes voor participatie. Aangescherpte eisen voor toelating tot beschermd wonen is ook van invloed hierop (managen van tekorten binnen de gemeente).
– Op pagina 12 wordt gesproken over gedrag. Hierbij wordt dus de bovengenoemde koppeling gemist. (“Want een blinde vraag je niet om te leren zien”).
Hierop is inmiddels geantwoord dat vindplaatsen zijn toegevoegd en dat in het stuk is opgenomen dat er voor de groep “niet kunnen” speciale aandacht is, omdat daar wat anders, of meer te doen is dan de standaard acties. De praktijk zal moeten uitwijzen hoe die speciale aandacht wordt vertaald naar concrete acties. De ASD zag hier graag voorbeelden van bij voorbeeld maatwerk oplossingen.
Een volwassene met een verstandelijke beperking laten we tegenwoordig steeds meer, langer, zelfstandig deelnemen aan de maatschappij (dus voorlichting en coaches in het speciaal onderwijs is een must). Net zo goed als praktijkonderwijs. Er is namelijk wel sprake in het plan van VO en MBO en HBO. En mogelijk kan er nog meer omschreven worden hoe we, naast voorlichting en het beschikbaar stellen van voorlichtingsmateriaal, verbinden (ontschotten) met de afdelingen WMO, participatie en onderwijs in alle vormen.
Hierop werd als volgt gereageerd:
“Er is een toevoeging geplaatst in het stuk”, waarbij de vermelding:
“Dit willen gaan doen om met de partijen in gesprek te gaan en naast het delen van informatie en materiaal ook horen wat er nodig is en daarbij helpen om de juiste verbindingen te leggen”
Tenslotte reageert één van de ASD-leden als volgt:
Ik mis in dit plan armoede terugval door de toeslagenaffaire en wat hierin het beleid is van de Gemeente. Of valt dat hier niet onder?
Het antwoord luidt dat dit geen onderdeel vormt van het plan en dat een speciale groep medewerkers zich hiermee bezig houdt.
Er wordt geadviseerd dat cliënten zoveel mogelijk gebruik maken van toeslagen terwijl bekend is dat het gebruik van toeslagen veel risico’s met zich mee brengt.
De ASD wijst hier op het artikel van de Nationale Ombudsman: “Schulden en Armoede”.De reactie was: Een bekend fenomeen. Naast het met de klant onderzoeken waar financiële mogelijkheden zijn, gaan we ook de risico’s doornemen. Een keus is daarbij om de toeslagen achteraf aan te vragen.
De ASD is van mening dat het een goed en helder plan is. De reactie op onze op- en aanmerkingen in het concept advies zijn zeer bemoedigend is, zodat er naar verwachting een goede uitvoering volgt.
Hoogachtend,
namens de Adviesraad Sociaal Domein Leeuwarden
R. de Boer, voorzitter
Advies gelijke vergoedingen voor vrijwilligerswerkzaamheden
Aan het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leeuwarden
Betreft : Advies gelijke vergoedingen voor vrijwilligerswerkzaamheden, dezelfde vergoeding voor alle vrijwilligers.
Datum : 31 mei 2024
Geacht College,
De Adviesraad Sociaal Domein heeft al eerder bij u aangegeven dat zij ernstige bedenkingen heeft bij het verschil in vergoedingen die uitkeringsgerechtigde inwoners ontvangen die vrijwilligerswerk verrichten bij verschillende partijen, waaronder de wijkorganisaties of buurt- en dorpskamers, door de gemeente gesubsidieerde organisaties en uitvoeringsorganen zoals bijvoorbeeld Omrin – Estafette. Allereerst wil de ASD benadrukken dat werken moet lonen en dat alle bewoners en alle vrijwilligers gelijk behandeld zouden moeten worden. De gemeente als uitkeringsinstantie en als “broodheer” draagt volgens de ASD de verantwoordelijkheid om al haar burgers gelijk te laten behandelen. Bovendien heeft de gemeente met bijna alle organisatie waar dit soort maatschappelijk vrijwilligerswerk wordt verricht een financiële relatie. De gemeente kan daarom deze organisaties verplichten om een vastgestelde vergoeding te geven en kan dit in de subsidievoorwaarden opnemen.
Wij roepen het College van B&W op een gelijkluidende richtlijn voor vrijwilligersvergoedingen aan te houden waar alle partijen die gebruik (willen) maken van mensen die een uitkering hebben zich aan dienen te houden, ook om concurrentie tussen deze partijen als het gaat om het aantrekken van vrijwilligers tegen te gaan.
Uw reactie tegemoetziende,
Hoogachtend,
namens de Adviesraad Sociaal Domein Leeuwarden
R. de Boer, voorzitter
Advies Visiedocument Wonen mét zorg in de gemeente
Aan het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leeuwarden
Betreft : Advies Visiedocument Wonen mét zorg in de gemeente
Datum : 26 januari 2024
Geacht College,
Wij hebben kennisgenomen van het 2e concept van het “Visiedocument wonen mét zorg” in de gemeente. Dit is een ambitieuze visie op de samenhang tussen sociaal domein en (volks)huisvesting in de gemeente. De doelstelling van deze visie is om een ontwikkelrichting voor de komende jaren te bepalen.
Wij onderschrijven de geschetste problematiek van vergrijzing, toename van de zorgvraag, oplopende personeelstekorten en bouwmogelijkheden. Het visiedocument laat zien, dat er met de voorgestelde en nog verder uit te werken aanpak, wordt voorzien in een betere mate van nabijheid van zorg voor de steeds groter wordende groep van kwetsbaren in onze samenleving.
Tijdens het ambtelijke overleg over het document op 16 januari jl. hebben wij een aantal aanvullende opmerkingen gemaakt, die wellicht kunnen bijdragen aan de realisatie van de doelstelling van de visie:
de gehele gemeente.
visiedocument wordt hier wel van uit gegaan. In de praktijk zal verhoging van de eenzaamheid hier uit voort kunnen komen. Ook kunnen de maatschappelijke kosten op termijn oplopen. De ASD adviseert daarom om een “out of the box” paragraaf op te nemen. Daarin kan een omschrijving van het Deense model (zelfredzaamheid met vrijwillige inzet van leeftijdgenoten en mantelzorgers)worden gegeven. Ook het beschouwen van het realiseren van het bejaardentehuis “nieuwe stijl” en personeelsinzet van gediplomeerd Aziatisch- en Afrikaans zorgpersoneel kunnen hierin een bijdrage leveren aan de gedachten voor de toekomst.
Wij gaan er vanuit hiermee een bijdrage te hebben geleverd en zien graag uw reactie tegemoet.
Hoogachtend,
namens de Adviesraad Sociaal Domein Leeuwarden,
R. de Boer, voorzitter
Advies op het preventieplan “Uitvoeringsplan Grip houden op je geld”
Aan het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leeuwarden
Betreft : Advies ASD op het Preventieplan “Uitvoeringsplan Grip Houden Op Je Geld”
Datum : 15 januari 2024
Geacht College,
De reacties vanuit de leden van de Adviesraad Sociaal Domein zijn over het algemeen positief, in die zin dat het een mooi en helder plan is. Waar in het aanvankelijke concept advies gewezen werd op het ontbreken van een duidelijk tijdspad waarbij wordt aangegeven wanneer in de tijd onderdelen van het plan worden uitgevoerd en wie daarbij door de gemeente betrokken word(t)(en) om de uit te voeren onderdelen daadwerkelijk tot uitvoering te brengen, werd als feedback gegeven dat dit zeker in de bedoeling ligt en dat hierover een extra aanduiding in het plan is opgenomen.
De tweede opmerking in het concept advies was dat in de inleiding wordt aangegeven dat het erom gaat dat armoede wordt aangepakt, terwijl verderop in het plan het alleen maar lijkt te gaan over preventieve werkzaamheden. En hoewel het natuurlijk een preventieplan betreft moeten volgens sommige ASD-leden acties om bestaande armoede aan te pakken niet uit het oog worden verloren. De beleidsambtenaar heeft als reactie aangegeven dat het plan zelf is geënt op voorkomen van armoede en schulden, maar dat uiteraard hierbij niet de bestaande armoede uit het oog wordt verloren: “Daar waar we het kunnen verkleinen, zullen we ook zeker geen mogelijkheden laten liggen”.
Dat is ons inziens een bemoedigende reactie.
Onze opmerking dat, waar de focus duidelijk ligt op de jeugd er wellicht sterker zou kunnen worden ingezoomd op directer contact met de scholen (op die manier kan men school-dropouts misschien benaderen en begeleiding aanbieden, aangezien hier dikwijls geldproblematiek ontstaat door onwetendheid, kopen zonder vooraf te betalen, etc.) werd beantwoord dat de scholen hebben meegedacht in de voorbereiding van het plan en ook samen met de gemeente gaan werken aan de uitvoering door ontwikkelen van gesprekken met doorstroomcoaches, actie op school voor financiële bewustwording (“Serious Game” en budgetloket) en er is aandacht voor lenen SF, afterpay etc. in de diverse acties.
Daar waar de ASD wezes op bestaande programma’s als “Moneyways”, ontwikkeld door Diversion en Nibud, is volgens de beleidsambtenaar als extra actie opgenomen die nader te verkennen.
Dan zijn eer verder nog enkele inhoudelijke op- en aanmerkingen:
– qua 1e schil worden sociale werkplaatsen, speciaal onderwijs / praktijkonderwijs en het UWV niet genoemd In de wetenschap dat de participatiewet en de aanscherping van toelating WLZ de groep mensen in onze maatschappij heeft vergroot die in het verleden beschermd/afgeschermd woonde en nu jou of mijn buurman of buurvrouw is. Denk hierbij aan een praktijkvoorbeeld :2 ouders met een Wajong uitkering (UWV), krijgen begeleiding vanuit de WMO (niet jeugdzorg) en hebben 4 kinderen in het speciaal onderwijs. Of een jongedame van 22 jaar die werkt bij Caparis en is in verwachting. Dit is een doelgroep die minder meetbaar is en wel meer dan ooit onderdeel is van onze maatschappij door onze landelijke keuzes voor participatie. Aangescherpte eisen voor toelating tot beschermd wonen is ook van invloed hierop (managen van tekorten binnen de gemeente).
– Op pagina 12 wordt gesproken over gedrag. Hierbij wordt dus de bovengenoemde koppeling gemist. (“Want een blinde vraag je niet om te leren zien”).
Hierop is inmiddels geantwoord dat vindplaatsen zijn toegevoegd en dat in het stuk is opgenomen dat er voor de groep “niet kunnen” speciale aandacht is, omdat daar wat anders, of meer te doen is dan de standaard acties. De praktijk zal moeten uitwijzen hoe die speciale aandacht wordt vertaald naar concrete acties. De ASD zag hier graag voorbeelden van bij voorbeeld maatwerk oplossingen.
Een volwassene met een verstandelijke beperking laten we tegenwoordig steeds meer, langer, zelfstandig deelnemen aan de maatschappij (dus voorlichting en coaches in het speciaal onderwijs is een must). Net zo goed als praktijkonderwijs. Er is namelijk wel sprake in het plan van VO en MBO en HBO. En mogelijk kan er nog meer omschreven worden hoe we, naast voorlichting en het beschikbaar stellen van voorlichtingsmateriaal, verbinden (ontschotten) met de afdelingen WMO, participatie en onderwijs in alle vormen.
Hierop werd als volgt gereageerd:
“Er is een toevoeging geplaatst in het stuk”, waarbij de vermelding:
“Dit willen gaan doen om met de partijen in gesprek te gaan en naast het delen van informatie en materiaal ook horen wat er nodig is en daarbij helpen om de juiste verbindingen te leggen”
Tenslotte reageert één van de ASD-leden als volgt:
Ik mis in dit plan armoede terugval door de toeslagenaffaire en wat hierin het beleid is van de Gemeente. Of valt dat hier niet onder?
Het antwoord luidt dat dit geen onderdeel vormt van het plan en dat een speciale groep medewerkers zich hiermee bezig houdt.
Er wordt geadviseerd dat cliënten zoveel mogelijk gebruik maken van toeslagen terwijl bekend is dat het gebruik van toeslagen veel risico’s met zich mee brengt.
De ASD wijst hier op het artikel van de Nationale Ombudsman: “Schulden en Armoede”.De reactie was: Een bekend fenomeen. Naast het met de klant onderzoeken waar financiële mogelijkheden zijn, gaan we ook de risico’s doornemen. Een keus is daarbij om de toeslagen achteraf aan te vragen.
De ASD is van mening dat het een goed en helder plan is. De reactie op onze op- en aanmerkingen in het concept advies zijn zeer bemoedigend is, zodat er naar verwachting een goede uitvoering volgt.
Hoogachtend,
namens de Adviesraad Sociaal Domein Leeuwarden
R. de Boer, voorzitter
Advies mbt herijkte Jeugdagenda 2024-2028
Aan het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leeuwarden
Betreft : Advies m.b.t. herijkte Jeugdagenda 2024-2028 Datum : 10 juni 2024
Geacht College,
Wij hebben kennisgenomen van de Jeugdagenda 2024-2028. Deze agenda heeft een mooie visie en baseert zich op doelstellingen die wij als Adviesraad Sociaal Domein van harte onderschrijven. Wij zullen dan ook vanuit betrokkenheid blijven adviseren bij de verdere ontwikkeling en implementatie van deze jeugdagenda.
Na ons eerste advies is, mede vanwege forse budgettaire overschrijdingen, deze Jeugdagenda aangescherpt. Met name de hoofdstukken 8 en 9 vormen een nadere financiële onderbouwing en concretisering van de plannen. Aangezien de hoofdstukken 1 t/m 7 nagenoeg ongewijzigd zijn en met name de visie en richting aangeven die wij reeds onderschrijven, richt dit tweede advies zich voornamelijk op de Hoofdstukken 8 en 9.
In zijn algemeenheid willen wij stellen dat door de toevoeging van deze hoofdstukken er reeds tegemoet is gekomen aan de door ons gevraagde verdere concretisering van de hoge ambities en bijbehorende planning.
* samenwerkingsafspraken richting directe verwijzers
* toegang via het JET
* contractering SDF
Dit om grip te krijgen op de kosten en daarmee de houdbaarheid van het nieuwe stelsel en de uitvoering van de Jeugdagenda te waarborgen. Wij zien een mooie beschrijving van de vormgeving van deze regie in hoofdstuk 8. We onderschrijven daarbij het sturen op continuiteit, kwaliteit en betaalbaarheid van de jeugdhulp als kompas.
Uw reactie tegemoetziende,
Hoogachtend,
namens de Adviesraad Sociaal Domein Leeuwarden
R. de Boer, voorzitter
Advies nav rapport Rekenkamer armoedebeleid Leeuwarden 2024
Aan het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leeuwarden
Betreft : Armoedebeleid in de gemeente Leeuwarden (rapport Rekenkamer)
Datum : 31 augustus 2024
Geacht College,
geachte leden van de gemeenteraad,
In mei 2024 werd het rapport ‘Armoedebeleid in de gemeente Leeuwarden’ opgeleverd door de Rekenkamer Leeuwarden. Het College heeft hierop bestuurlijk gereageerd op 11 juni 2024. Wij betreuren het dat het College er niet voor heeft gekozen de Adviesraad te consulteren en de gelegenheid te geven hierop mee te lezen dan wel te adviseren. Desondanks brengen wij alsnog graag een ongevraagd advies uit inzake het rapport. Dit ongevraagd advies betreft enerzijds een aantal procesmatige zaken (punt 1) en anderzijds de inhoudelijke aanbevelingen die de Rekenkamer geeft in haar rapport (punt 2).
Wij zijn blij met het uitvoerige rapport dat de Rekenkamer Leeuwarden heeft opgesteld en zien dat er positieve ontwikkelingen zijn op het gebied van armoedebeleid. Ook zien wij dat er op een aantal zaken zeker nog verbeteringen mogelijk zijn, wat u zelf in uw bestuurlijke reactie eveneens bevestigt. Een aantal van de zaken die ons hierin opvielen, worden hieronder beschreven.
Punt 1. Procesmatige zaken.
o Wat vindt u van het ontbreken van aanvullende regelingen?
o Wat vindt u van een lichtere variant van de AV Frieso?
o Wat vindt u van het al dan niet betalen van het eigen risico van burgers die onder minimaregelingen vallen?
o Wat vindt u van de huidige ondersteuning bij het aanvragen van een participatiepremie?
Punt 2. Aanbevelingen
namens de Adviesraad Sociaal Domein Leeuwarden,
R. de Boer, voorzitter
Maandvergaderingen ASD 2024
Data maandvergaderingen ASD 2024
Advies participatiewet- breedoffensief 2023
Aan het College van Burgemeester en Wethouders
van de gemeente Leeuwarden
Betreft : Participatiewet, Breed Offensief
Datum : 25 april 2023
Op 25 april jl. werd tijdens regulier overleg tussen leden van de Adviesraad Sociaal Domein (ASD) met
mevrouw M. Adema door mevrouw M. Issa een toelichting gegeven op de noodzakelijke wijzigingen
van de Participatieverordening en de Beleidsregels Participatie van de Gemeente Leeuwarden als
gevolg van de aanpassing per 1 juli 2023 van de Participatiewet, het zogenoemd Breed Offensief.
Voorafgaande aan het overleg waren er bij leden van de Themagroep Participatie/Werk & Inkomen
van de ASD enkele vragen ontstaan na het lezen van de desbetreffende documenten (m.n. de
verordening en de beleidsregels), die tijdens het genoemd overleg werden besproken.
Het ging hierbij onder meer over de definitie van “Jobcoaching in natura” en de inhoudelijke betekenis
van het begrip Bab (baanafspraakbaan).
De vragen die er bestonden bij de Themagroep Participatie/Werk & Inkomen zijn naar het oordeel van
de leden ervan door de dames Adema en Issa afdoende beantwoord. Hierdoor komt de Themagroep
tot het voorstel aan de Adviesraad Sociaal Domein om een positief advies uit te brengen op de
voorgestelde wijzigingen van verordening en beleidsregels.
Wel blijft de themagroep bij haar advies om waar het gaat over jobcoaches van de gemeente ook en
vooral te bezien of hier meer gebruik gemaakt kan worden van vrijwilligers en of er meer inzet van het
bedrijfsleven kan worden gestimuleerd.
Tenslotte zijn de leden van de themagroep positief over de wijze van terugkoppeling naar de ASD: het
is een verbetering ten opzichte van vroeger en het sluit aan op de ontwikkelingen. Het is ook een teken
dat de gemeente bezig is te streven naar “een andere overheid”.
Lees hier: 20230425 participatiewet- breed offensief
Ongevraagd tussentijds adviespreventie- en handhavingsplan 2023
20230503 Ongevraagd tussentijds advies preventie- en handhavingsplan
Advies inzet participatie- en re-integratie instrumenten 2023
20230615 advies inzet participatie- en re-integratie instrumenten
Advies op beleidsregels terugvordering bedrijfskapitaal TOZO 2023
20230315 advies ASD op beleidsregels terugvordering bedrijfskapitaal TOZO