Aan het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leeuwarden
Betreft : Ongevraagd advies herziene Regioplan Beschermd Wonen 2022
Datum : 3 juli 2023
Geacht College,
Naar aanleiding van het herziene Regioplan Beschermd Wonen 2022 brengt de Adviesraad Sociaal Domein Leeuwarden een ongevraagd advies uit.
De uitvoering van het dossier Beschermd Wonen is een complexe materie voor de gemeente.
Wij zien hierin een landelijke trend waarin steeds meer hulpbehoevende doelgroepen worden aangemoedigd zich zo lang mogelijk zelfstandig en met hulp van hun omgeving te redden.
Natuurlijk juicht de ASD zelfredzaamheid toe en willen wij dat zoveel mogelijk inwoners deel kunnen blijven uitmaken van de samenleving ongeacht tegenslagen, beperkingen of tekortkomingen.
Echter er blijft altijd een groep over die tussen wal en schip dreigt te vallen.
We onderschrijven de uitgangspunten in het Regioplan onder 3.2.:
1) We volgen de ondersteuningsbehoefte van de client.
2) Lokale ondersteuning, tenzij
3) Voldoende beschikbaarheid van hoogwaardige specialistische voorzieningen.
De ASD heeft wel zorgen bij deze uitgangspunten.
Ad 1) Wanneer het gaat om complexe problematiek zoals verslaving, psychische en sociale problemen, vaak gecombineerd met lage zelfredzaamheid, dan is het lastig zo niet onmogelijk voor een client de eigen ondersteuningsbehoefte te zien en gemotiveerd te blijven.
Het plan geeft aan te willen voorkomen dat iemand in de opvang komt of verblijf in een beschermde woonvorm nodig heeft of dat zwaardere vormen van zorg moeten worden ingezet. Ook beoogd men terugval te voorkomen. Dit is vaak niet realistisch. Het toepassen van de WMO voor Beschermd Wonen is nu eenmaal niet altijd haalbaar. De WLZ blijft in bepaalde situaties gewoon de beste oplossing voor alle partijen. In veel gevallen waarin verslaving en psychisch/psychiatrisch ziektebeeld bestaat, is er geen sprake meer van ontwikkeling naar verder herstel en moet men de mensen gewoon met rust laten en in BW laten zitten. Dan zijn ze vaak het gelukkigst.
Ook is het lastig en soms onmogelijk voor de betrokkene om een beroep te doen op het sociale netwerk (buren, familie) of vrijwilligers. Enerzijds omdat de omgeving vaak onvoldoende bekend is met het omgaan met specifieke problematiek en anderzijds omdat de bestaande relaties vaak ernstig zijn verstoord of (emotioneel) overbelast.
Ad3 ) Wij zijn van mening dat het aanmoedigen van zelfstandigheid en zelfredzaamheid helaas niet voor iedereen haalbaar is en de gevolgen van onvoldoende professionele begeleiding op de lange termijn kunnen lijden tot overlast, eenzaamheid, crisissituaties en zelfs suïcide. Wachtlijsten en een
tekort aan voldoende geschoold personeel geven nu al aan dat de gewenste hoogwaardige specialistische voorzieningen niet op peil zijn.
Tevens hebben wij zorgen over de haalbaarheid van het woonplaatsbeginsel gezien de stagnatie van de woningmarkt.
Kortom wij vragen u zich te realiseren hoe complex deze materie kan zijn en hoe belangrijk een domein overstijgende aanpak hierin is. Het gaat immers om heel kwetsbare mensen. Het beschermen en ondersteunen van deze doelgroep vraagt maatwerk en een nauwe 24 uurs samenwerking met gespecialiseerde opvang en hulpverleningsdiensten.
Wij vragen u zich ook te realiseren hoe moeilijk het is om als gemeente hier verantwoordelijkheid in te nemen. We moedigen u daarom aan noodsignalen zo vroeg mogelijk bij het Rijk aan te kaarten.
De ASD wordt dan ook graag geïnformeerd over de ontwikkelingen en u zo nodig verder te adviseren gedurende de uitvoering van het Regioplan.
Hoogachtend,
namens de Adviesraad Sociaal Domein Leeuwarden
R. de Boer, voorzitter
2023 Ongevraagd advies herziene regioplan beschermd wonen 2022
Aan het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leeuwarden
Betreft : Ongevraagd advies herziene Regioplan Beschermd Wonen 2022
Datum : 3 juli 2023
Geacht College,
Naar aanleiding van het herziene Regioplan Beschermd Wonen 2022 brengt de Adviesraad Sociaal Domein Leeuwarden een ongevraagd advies uit.
De uitvoering van het dossier Beschermd Wonen is een complexe materie voor de gemeente.
Wij zien hierin een landelijke trend waarin steeds meer hulpbehoevende doelgroepen worden aangemoedigd zich zo lang mogelijk zelfstandig en met hulp van hun omgeving te redden.
Natuurlijk juicht de ASD zelfredzaamheid toe en willen wij dat zoveel mogelijk inwoners deel kunnen blijven uitmaken van de samenleving ongeacht tegenslagen, beperkingen of tekortkomingen.
Echter er blijft altijd een groep over die tussen wal en schip dreigt te vallen.
We onderschrijven de uitgangspunten in het Regioplan onder 3.2.:
1) We volgen de ondersteuningsbehoefte van de client.
2) Lokale ondersteuning, tenzij
3) Voldoende beschikbaarheid van hoogwaardige specialistische voorzieningen.
De ASD heeft wel zorgen bij deze uitgangspunten.
Ad 1) Wanneer het gaat om complexe problematiek zoals verslaving, psychische en sociale problemen, vaak gecombineerd met lage zelfredzaamheid, dan is het lastig zo niet onmogelijk voor een client de eigen ondersteuningsbehoefte te zien en gemotiveerd te blijven.
Het plan geeft aan te willen voorkomen dat iemand in de opvang komt of verblijf in een beschermde woonvorm nodig heeft of dat zwaardere vormen van zorg moeten worden ingezet. Ook beoogd men terugval te voorkomen. Dit is vaak niet realistisch. Het toepassen van de WMO voor Beschermd Wonen is nu eenmaal niet altijd haalbaar. De WLZ blijft in bepaalde situaties gewoon de beste oplossing voor alle partijen. In veel gevallen waarin verslaving en psychisch/psychiatrisch ziektebeeld bestaat, is er geen sprake meer van ontwikkeling naar verder herstel en moet men de mensen gewoon met rust laten en in BW laten zitten. Dan zijn ze vaak het gelukkigst.
Ook is het lastig en soms onmogelijk voor de betrokkene om een beroep te doen op het sociale netwerk (buren, familie) of vrijwilligers. Enerzijds omdat de omgeving vaak onvoldoende bekend is met het omgaan met specifieke problematiek en anderzijds omdat de bestaande relaties vaak ernstig zijn verstoord of (emotioneel) overbelast.
Ad3 ) Wij zijn van mening dat het aanmoedigen van zelfstandigheid en zelfredzaamheid helaas niet voor iedereen haalbaar is en de gevolgen van onvoldoende professionele begeleiding op de lange termijn kunnen lijden tot overlast, eenzaamheid, crisissituaties en zelfs suïcide. Wachtlijsten en een
tekort aan voldoende geschoold personeel geven nu al aan dat de gewenste hoogwaardige specialistische voorzieningen niet op peil zijn.
Tevens hebben wij zorgen over de haalbaarheid van het woonplaatsbeginsel gezien de stagnatie van de woningmarkt.
Kortom wij vragen u zich te realiseren hoe complex deze materie kan zijn en hoe belangrijk een domein overstijgende aanpak hierin is. Het gaat immers om heel kwetsbare mensen. Het beschermen en ondersteunen van deze doelgroep vraagt maatwerk en een nauwe 24 uurs samenwerking met gespecialiseerde opvang en hulpverleningsdiensten.
Wij vragen u zich ook te realiseren hoe moeilijk het is om als gemeente hier verantwoordelijkheid in te nemen. We moedigen u daarom aan noodsignalen zo vroeg mogelijk bij het Rijk aan te kaarten.
De ASD wordt dan ook graag geïnformeerd over de ontwikkelingen en u zo nodig verder te adviseren gedurende de uitvoering van het Regioplan.
Hoogachtend,
namens de Adviesraad Sociaal Domein Leeuwarden
R. de Boer, voorzitter
Advies participatiewet- breedoffensief 2023
Aan het College van Burgemeester en Wethouders
van de gemeente Leeuwarden
Betreft : Participatiewet, Breed Offensief
Datum : 25 april 2023
Op 25 april jl. werd tijdens regulier overleg tussen leden van de Adviesraad Sociaal Domein (ASD) met
mevrouw M. Adema door mevrouw M. Issa een toelichting gegeven op de noodzakelijke wijzigingen
van de Participatieverordening en de Beleidsregels Participatie van de Gemeente Leeuwarden als
gevolg van de aanpassing per 1 juli 2023 van de Participatiewet, het zogenoemd Breed Offensief.
Voorafgaande aan het overleg waren er bij leden van de Themagroep Participatie/Werk & Inkomen
van de ASD enkele vragen ontstaan na het lezen van de desbetreffende documenten (m.n. de
verordening en de beleidsregels), die tijdens het genoemd overleg werden besproken.
Het ging hierbij onder meer over de definitie van “Jobcoaching in natura” en de inhoudelijke betekenis
van het begrip Bab (baanafspraakbaan).
De vragen die er bestonden bij de Themagroep Participatie/Werk & Inkomen zijn naar het oordeel van
de leden ervan door de dames Adema en Issa afdoende beantwoord. Hierdoor komt de Themagroep
tot het voorstel aan de Adviesraad Sociaal Domein om een positief advies uit te brengen op de
voorgestelde wijzigingen van verordening en beleidsregels.
Wel blijft de themagroep bij haar advies om waar het gaat over jobcoaches van de gemeente ook en
vooral te bezien of hier meer gebruik gemaakt kan worden van vrijwilligers en of er meer inzet van het
bedrijfsleven kan worden gestimuleerd.
Tenslotte zijn de leden van de themagroep positief over de wijze van terugkoppeling naar de ASD: het
is een verbetering ten opzichte van vroeger en het sluit aan op de ontwikkelingen. Het is ook een teken
dat de gemeente bezig is te streven naar “een andere overheid”.
Lees hier: 20230425 participatiewet- breed offensief
Ongevraagd tussentijds adviespreventie- en handhavingsplan 2023
20230503 Ongevraagd tussentijds advies preventie- en handhavingsplan
Advies inzet participatie- en re-integratie instrumenten 2023
20230615 advies inzet participatie- en re-integratie instrumenten
Advies op beleidsregels terugvordering bedrijfskapitaal TOZO 2023
20230315 advies ASD op beleidsregels terugvordering bedrijfskapitaal TOZO
2023 Advies met participatie- en re-integratieinstrumenten
Aan het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leeuwarden
Betreft : advies Inzet participatie- en re-integratie instrumenten
Datum : 15 juni 2023
Geacht College,
De afgelopen maanden heeft de Adviesraad Sociaal Domein verschillende initiatieven en ontwikkelingen van de gemeente Leeuwarden op het gebied van Participatie en Re-integratie voorbij zien komen, zoals daar zijn het project Buitenkans, de ontwikkeling van een Inkoopstrategie Re-integratiedienstverlening, het mogelijke plan Basisbanen maar ook nieuwe ontwikkelingen bij Caparis en Vizier op Werk.
Binnen de ASD hebben deze diverse ontwikkelingen geleid tot enige onduidelijkheid. We roepen daarom het College op om aan de bewoners van de gemeente maar vooral richting de beoogde deelnemers aan de initiatieven meer duidelijkheid te verschaffen over de volgende onderwerpen:
De ASD vraagt het College om een Communicatieplan te laten opstellen om de beoogde deelnemers alle benodigde duidelijkheid op bovenstaande punten te geven. Daarnaast constateert de ASD dat er bij veel voorstellen een financiële paragraaf ontbreekt of dat het anderszins niet geheel duidelijk is hoeveel middelen ingezet zullen gaan worden en waarvoor precies, We zouden dit graag SMART geformuleerd willen zien. Een ander belangrijk punt is dat bij veel inwoners de naam Caparis al jarenlang een negatieve connotatie heeft. Wij adviseren daarom bij nieuw te starten trajecten de naam Caparis zo mogelijk te vervangen door een (project)naam.
Wij kijken uit naar uw reactie en zijn als altijd graag bereid om verder in gesprek te gaan.
Hoogachtend,
namens de Adviesraad Sociaal Domein Leeuwarden
R. de Boer, voorzitter
2023 Ongevraagd advies ” preventie- en handhavingsplan drugs, alcohol en tabak 2023-2027
Aan het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leeuwarden
Betreft : Tussentijds ongevraagd advies “Preventie- en handhavingsplan drugs, alcohol en tabak 2023- 2027”
Datum : 3 mei 2023
Geacht College,
Naar aanleiding van contacten tussen de Adviesraad en Lucas Kuipers en Lonneke Lammers over het nieuwe preventie- en handhavingsplan drugs, alcohol en tabak 2023 – 2027, vinden wij het noodzakelijk tussentijds contact met u op te nemen. We zijn blij dat er aandacht is voor het terugdringen van (problematisch) drugs-, alcohol- en tabaksgebruik. Echter, we zijn van mening dat in het huidige plan twee belangrijke lacunes zitten, die onzes inziens aangepakt moeten worden voordat het plan behandeld kan worden in de gemeenteraad.
Ten eerste, de doelen gesteld in dit plan zijn in veel gevallen niet concreet en niet meetbaar. Hierdoor is het niet objectief vast te stellen of het beleid succesvol is. Een voorbeeld hiervan is onder andere het doel “Minder middelgebruiken jongeren 18-27 jaar”. Wat is de definitie van minder? Is het plan geslaagd als er 2% minder middelen worden gebruikt of is het pas geslaagd bij een daling van 25% of 50%? Hetzelfde geldt voor het doel “Reductie alcohol en roken onder volwassenen 27 tot 50 jaar”. Wanneer is het voldoende gereduceerd om de gepleegde inspanningen een succes te noemen?
Daarnaast zijn sommige doelen zo ambitieus geformuleerd dat je vooraf al weet dat deze niet gehaald gaan worden, ondanks de gepleegde inzet. Het is bijvoorbeeld niet realistisch dat problematisch alcohol- en drugsgebruik teruggebracht wordt naar nul of dat roken verder terugdrongen wordt tot 0 en er geen nieuwe rokers bij komen. Dit is ook niet wat zowel het Nationaal Preventieakkoord (NPA) als de Friese Preventie Aanpak (FPA) nastreven. In het NPA is een van de ambities bijvoorbeeld “geen kinderen of zwangere vrouwen roken en max 5% van de volwassenen in 2040” en “het overmatig alcoholgebruik van Nederlanders is verminderd tot 5%, maximaal 25% van de jongeren onder 18 jaar heeft ooit alcohol gedronken en alcoholgebruik onder zwangere vrouwen is teruggebracht naar 4%.”
Ten tweede zien wij een aantal belangrijke partners die inzicht hebben in middelengebruik, zowel alcohol als drugs, niet terugkomen in dit plan. Straathoekwerk Leeuwarden (www.straathoekwerkleeuwarden.nl) heeft veel contacten met (hard-) drugs- en alcoholverslaafden maar is bij de pogingen van de gemeente het landschap van het drugs- en alcoholgebruik in de publieke ruimte te verkennen niet geconsulteerd. Ook de voormalige Dagopvang van Wender (nu: Dag Activiteiten Centrum – DAC https://www.wender.nl/locaties/dac/) had tot voor kort de oudere harddrugsgebruikers goed in beeld. Het is jammer te moeten constateren dat, mede onder druk van de gemeente de gebruiksruimtes bij de voormalige Dagopvang aan de Zuidergrachtswal zijn gesloten, waardoor de contacten met de zorg mijdende heroïne- en/of cocaïnegebruikers langzamerhand dreigen te vervagen terwijl in het plan van de gemeente gesteld wordt dat de oudere drugsgebruikers niet (goed) in beeld zijn. Maar, ook nu nog hebben de mensen van Wender – DAC goede contacten in de drugswereld o.a. door de spuit omruil service die er nog steeds plaats vindt.
Beide genoemde organisaties kunnen waardevolle informatie leveren over vooral de oudere gebruikers van alcohol en heroïne/Cocaïne waardoor onder andere al een iets beter beeld van de drugsconsumptie in Leeuwarden gegeven zou moeten kunnen worden en de gemeente ook meer zicht zou kunnen hebben op het gebruik van 50-plussers. Beide zijn doelstellingen die nu in dit plan zijn opgenomen.
Gezien bovenstaande adviseren wij u nu concreet het volgende te doen voordat dit preventie- en handhavingsplan aan de raad wordt voorgelegd:
mee in het opstellen van dit beleidsdocument
Wij kijken uit naar uw reactie en zijn graag bereid om verder in gesprek te gaan over dit belangrijke beleidsterrein.
Hoogachtend,
Namens de Adviesraad Sociaal Domein Leeuwarden
R. de Boer, voorzitter
Agenda ASD – vergadering 29 september
Agenda ASD – vergadering 25 augustus 2022
20220825 Agenda ASD Leeuwarden
Agenda ASD – vergadering 30 juni 2022
20220630 Agenda ASD Leeuwarden